featured image

Almere College introduceert gepersonaliseerd leren op vmbo-locatie Het Perron

Publicatiedatum: maandag 28 januari 2019

Almere College introduceert gepersonaliseerd leren op vmbo-locatie Het Perron

‘Dit maakt leren veel leuker!’


Een rooster met workshops en vaklessen, een coach die je begeleidt bij het leren: voor mensen die zijn opgegroeid in een traditioneel schoolsysteem, is het wellicht even slikken. Maar op het Almere College is het inmiddels gewoon en een doorslaand succes: gepersonaliseerd leren. Vandaar dat op locatie Het Perron voor het vmboBasis-Kaderberoepsgerichte leerweg voor deze vorm van onderwijs is gekozen. Op 5 februari is er een (extra) informatieavond voor geïnteresseerde ouders van kinderen uit groep 8. 

Bij gepersonaliseerd leren is de leerling zelf degene die zijn of haar leerproces bepaalt. Coach/docent Dafne de Jong legt uit. ‘De leerdoelen zijn hetzelfde als in het reguliere onderwijs, want ook hier moet je uiteindelijk examen doen en een diploma halen. Maar de weg er naartoe is volledig op de talenten en capaciteiten van de individuele leerling ingericht. Elke leerling heeft een coach, een vakdocent die hem of haar begeleidt. Er zijn klassikale lessen, maar er is ook individuele begeleiding. Leerlingen werken voornamelijk zelf, op de iPad in een ‘learning portal’, hun eigen digitale leeromgeving. Dat zorgt er ook voor dat leerlingen die in een bepaald vak erg goed zijn, dat op een hoger niveau kunnen volgen. En in de vakken waar ze wat minder goed in zijn, kunnen ze meer begeleiding krijgen. Leerlingen maken hun eigen planning en bespreken die wekelijks met hun coach. In presentaties moeten ze vervolgens laten zien of ze de stof begrijpen en verder mogen.’


Talent ontwikkelen
Alle leerlingen werken met een iPad. ‘Het onderwijs is volledig persoonlijk ingericht. Om leerlingen zo niet alleen hun eigen talenten te laten ontdekken, maar ze ook te ontwikkelen.’ En het belangrijkste: het werkt! ‘We zijn hier dit schooljaar mee gestart en het gaat echt hartstikke goed. Sommige kinderen zie je helemaal opbloeien. Dat horen we ook van ouders terug. Ze zijn enthousiast, leergieriger, gemotiveerder. Ze helpen elkaar. Ze leren over verantwoordelijkheid en nemen die ook steeds meer. Hun zelfvertrouwen groeit. Het is echt bijzonder om te zien hoe goed dit aanslaat.’

Veel voldoening
Voor de docenten en coaches is dit ook een hele andere manier van werken, zegt Dafne. ‘Je leert de leerlingen sneller goed kennen. Je leert waar hun interesses liggen, je ondersteunt ze bij hun ontwikkeling en coacht ze bij het maken van de juiste keuzes, die ze uiteindelijk daardoor zelf maken.’


Het werk is er intensiever door geworden, de voldoening is groot. ‘Een leerling die zegt “Mevrouw, ik kan dit…!”. Als je dan antwoordt “Ja, ik wist wel dat dit in jou zit!” krijg je als reactie “Maar ik niet!”. Dat is toch prachtig? Of ouders die zeggen dat hun kind op de basisschool zo druk was, “maar nu fluitend naar school gaat”. Echt, toen wij geschoold werden in deze vorm van onderwijs, zeiden sommige collega’s al “Ik wou dat we dit in onze tijd zelf hadden gehad”. Nou, dat hoor en denk ik steeds vaker.’

 

Jet, Kim en docent/coach Dafne. Foto: Kees Bakker Communicatie

‘Dit is echt iets voor mij!’

 Jet Poelhekke (12) en Kim de Vries (12) krijgen beiden onderwijs via het gepersonaliseerd leren. ‘Toen ik hiervan hoorde en er een filmpje over zag, dacht ik gelijk “Daar wil ik op!”,’ zegt Jet. Voor Kim geldt precies hetzelfde. ‘Ik dacht: dit is echt iets voor mij.’


Beiden vinden het erg leuk dat ze hun eigen dag kunnen plannen en zijn daar inmiddels ook bedreven in. ‘En als je iets niet snapt, blijf je op dat onderwerp, net zo lang tot je het wel snapt. Niet: ik snap het niet, maar we moeten door. Dat vind ik fijn,’ zegt Jet.
Beiden vonden het werken met de iPad en de learning portal wel spannend. ‘Dat leek me heel moeilijk. Maar nu denk ik: waar heb ik me eigenlijk zorgen over gemaakt?,’ geeft Jet toe.


Kim heeft inmiddels zelfs een vak op hoger niveau gevolgd. ‘Biologie, daar ben ik erg goed in. En dat geeft een enorme kick. Bovendien heb je, doordat je een eigen planning maakt, ook de mogelijkheid de vakken waar je goed in bent sneller af te werken, zodat je meer tijd over houdt voor de vakken waar je minder goed in bent.’

‘Pap, we hebben geen huiswerk’

De presentaties, waarin ze aan hun coach moeten laten zien wat ze hebben geleerd en moeten aantonen dat ze de stof echt beheersen, vinden ze ook leuk. ‘Ik vind het erg leuk om dan dingen te maken. Een poster, een werkstuk of een powerpointpresentatie. Daar kan ik mijn creativiteit in kwijt,’ zegt Kim. ‘Voor Engels heb ik een filmpje gemaakt, waarin ik Engels spreek, en dat mail ik dan naar mijn coach. Zo’n presentatie is eigenlijk een soort werkstuk,’ legt Jet uit.


Hun ouders moeten er nog wel een beetje aan wennen. ‘Mijn vader zegt wel eens “Moet jij niet aan je huiswerk?”, maar dan zeg ik “Pap, we hebben geen huiswerk”,’ lacht Kim. Hun ouders zijn soms ook wel een beetje jaloers. Want net als de docenten zouden zij ook wel willen dat dit er al was geweest toen zij naar school gingen.

Boodschap
Kortom: hebben de twee nog een boodschap voor leerlingen die nu in het laatste jaar van het basisonderwijs zitten en twijfelen over regulier onderwijs of gepersonaliseerd leren? “Je moet dit zeker proberen!’ zegt Jet resoluut. Kim voegt daar aan toe: ‘Dit maakt leren veel leuker!’

Op 5 februari is er een extra informatieavond van het Almere College op Het Perron over het gepersonaliseerd leren. Vanaf 19.15 uur zijn ouders van kinderen uit groep 8 voor basis- en kaderniveau van harte welkom. 

Terug