featured image

Almere College Kampen introduceert gepersonaliseerd leren

Publicatiedatum: donderdag 28 februari 2019

‘Dit maakt leren veel leuker!’


Een rooster met workshops en vaklessen, een coach die je begeleidt bij het leren: voor mensen die zijn opgegroeid in een traditioneel schoolsysteem, is het wellicht even slikken. Maar op het Almere College in Dronten is het inmiddels gewoon en een doorslaand succes: gepersonaliseerd leren. Vandaar dat op de locaties in Kampen, de Marinus Postlaan (mavo/havo/vwo) en het VIA (vmbo-kb en bb), met ingang van het nieuwe schooljaar ook voor deze vorm van onderwijs is gekozen. ‘Dit is de toekomst van het onderwijs, waarbij talenten van kinderen maximaal tot bloei komen,’ zegt rector Johan Timmermans van het Almere College Kampen.

Locatie: Marinus PostlaanBij gepersonaliseerd leren is de leerling zelf degene die zijn of haar leerproces bepaalt. Coach/docent Dafne de Jong uit Dronten legt uit. ‘De leerdoelen zijn hetzelfde als in het reguliere onderwijs, want ook hier moet je uiteindelijk examen doen en een diploma halen. Maar de weg er naartoe is volledig op de talenten en capaciteiten van de individuele leerling ingericht. Elke leerling heeft een coach, een vakdocent die hem of haar begeleidt. Er zijn klassikale lessen, maar er is ook individuele begeleiding.

Leerlingen werken voornamelijk zelf, op de iPad in een ‘learning portal’, hun eigen digitale leeromgeving. Dat zorgt er ook voor dat leerlingen die in een bepaald vak erg goed zijn, dat op een hoger niveau kunnen volgen. En in de vakken waar ze wat minder goed in zijn, kunnen ze meer begeleiding krijgen. Leerlingen maken hun eigen planning en bespreken die wekelijks met hun coach. In presentaties moeten ze vervolgens laten zien of ze de stof begrijpen en verder mogen.’

Talent ontwikkelen

Alle leerlingen werken met een iPad. ‘Het onderwijs is volledig persoonlijk ingericht. Om leerlingen zo niet alleen hun eigen talenten te laten ontdekken, maar ze ook te ontwikkelen.’ En het belangrijkste: het werkt! ‘Sommige kinderen zie je helemaal opbloeien. Dat horen we ook van ouders terug. Ouders die zeggen dat hun kind op de basisschool zo druk was, “maar nu fluitend naar school gaat”.
Ze zijn enthousiast, leergieriger, gemotiveerder. Ze helpen elkaar. Ze leren over verantwoordelijkheid en nemen die ook steeds meaer, hun zelfvertrouwen groeit. Het is echt ‘Voor Engels heb ik een filmpje gemaakt, waarin ik Engels spreek, en dat mail ik dan naar mijn coach. Zo’n presentatie is eigenlijk een soort werkstuk,’ legt Jet uit. Hun ouders zijn soms ook wel een beetje jaloers. Want net als de docenten zouden zij ook wel willen bijzonder om te zien hoe goed dit aanslaat.’

Veel voldoening

Voor de docenten en coaches is dit ook een hele andere manier van werken, zegt Dafne. ‘We zijn daar goed in geschoold.. En in het werk heeft het veel voordelen. Je leert de leerlingen sneller goed kennen. Je leert waar hun interesses liggen, je ondersteunt ze bij hun ontwikkeling en coacht ze bij het maken van de juiste keuzes, die ze uiteindelijk daardoor zelf maken.’

‘Dit is echt iets voor mij!’


Jet Poelhekke (12) en Kim de Vries (12) krijgen beiden onderwijs via het gepersonaliseerd leren in Dronten. ‘Toen ik hiervan hoorde en er een filmpje over zag, dacht ik gelijk “Daar wil ik op!”,’ zegt Jet. Voor Kim geldt precies hetzelfde. ‘Ik dacht: dit is echt iets voor mij.’ Beiden vinden het erg leuk dat ze hun eigen dag kunnen plannen en zijn daar inmiddels ook bedreven in. “En als je iets niet snapt, blijf je op dat onderwerp, net zo lang tot je het wel snapt. Niet: ik snap het niet, maar we moeten door. Dat vind ik fijn,’ zegt Jet.

Beiden vonden het werken met de iPad en de learning portal wel spannend. ‘Dat leek me heel moeilijk. Maar nu denk ik: waar heb ik me eigenlijk zorgen over gemaakt?,’ geeft Jet toe. Kim heeft inmiddels zelfs een vak op hoger niveau gevolgd. ‘Biologie, daar ben ik erg goed in. En dat geeft een enorme kick. Bovendien heb je, doordat je een eigen planning maakt, ook de mogelijkheid de vakken waar je goed in bent sneller af te werken, zodat je meer tijd over houdt voor de vakken waar je minder goed in bent.’

‘Daar kan ik mijn creativiteit in kwijt’

De presentaties, waarin ze aan hun coach moeten laten zien wat ze hebben geleerd en moeten aantonen dat ze de stof echt beheersen, vinden ze ook leuk. ‘Ik vind het erg leuk om dan dingen te maken. Een poster, een werkstuk of een powerpointpresentatie. Daar kan ik mijn creativiteit in kwijt,’ zegt Kim.

‘Voor Engels heb ik een filmpje gemaakt, waarin ik Engels spreek, en dat mail ik dan naar mijn coach. Zo’n presentatie is eigenlijk een soort werkstuk,’ legt Jet uit. Hun ouders zijn soms ook wel een beetje jaloers. Want net als de docenten zouden zij ook wel willen dat dit soort onderwijs er al was geweest toen zij naar school gingen. Voor kinderen of ouders die twijfelen over deze vorm van onderwijs, zijn de twee duidelijk. ‘Je moet dit zeker proberen!’ vindt Jet resoluut. Kim voegt daar aan toe: ‘Dit maakt leren veel leuker!’

Informatie over gepersonaliseerd leren

Ouders en kinderen kunnen op verschillende momenten de scholen van het Almere College bezoeken en daar informatie krijgen over het gepersonaliseerd leren.

  • Open Huis locatie Marinus Post vrijdag 1 februari 19.00-21.00 uur.
  • Open Huis locatie Het Via woensdag 6 februari 19.00 -21.00 uur.
  • Extra informatieavond gepersonaliseerd leren voor ouders van leerlingen van groep 8 op maandag 11 februari om 19.30 uur op de locatie Marinus Post.
  • Extra informatieavond gepersonaliseerd leren voor ouders van leerlingen van groep 8 op dinsdag 12 februari om 19.30 uur op locatie Het Via.
Downloads

Download hieronder het nieuwsbericht uit de krant en de brief aan ouders met kinderen in groep 8.

Terug